Adaptace (adaptation). Adaptace je druhá fáze etnorelativismu. Pře–
chod k adaptaci se projeví tehdy, když jednáme mimo rámec našeho kul–
turního kontextu. Tato fáze nastane po intenzivnějším kontaktu s cizí kultu–
rou, ať se již jedná o zahraniční pobyt nebo práci v interkulturním týmu.
Jedinec se pokouší převzít úhel pohledu cizí kultury a stává se kulturně em–
patickým.
Integrace (integration). Poslední fáze etnorelativismu. Jedinec je mul–
tikulturním a dokáže přijmout identitu nové kultury. Je otázkou, jak si udr–
ží svoji původní kulturní identitu. Integrace může znamenat i ztrátu původ–
ní vlastní kulturní identity.
Adaptabilita je pak také klíčová, zejména ve zpracování a přijmutí no–
vých kulturních vzorců chování. Adaptabilitu chápeme v širším slova smys–
lu než jako pouhou schopnost přizpůsobení se novým podmínkám. Chápe–
me ji obecně jako umění zachovat si duševní pohodu, pocit bezpečí a zdraví
i při výrazné změně životních podmínek.
Změna kultury a osobnost člověka
Lidé reagují na změnu kultury různým způsobem v závislosti na svých
životních zkušenostech, postojích, ale i v závislosti na jakémsi osobnostním
vybavení. V psychologii se hovoří o tzv. osobnostních typech, tedy zjedno–
dušených modelech osobnosti, které nám pomáhají popsat člověka.
Bochner (1982) rozlišuje čtyři základní osobnostní typy:
* Asimilační typ brzy odmítne vlastní kulturu a bez problémů přejímá
hodnoty a normy kultury cizí, po čase dochází ke ztrátě vlastní kul–
turní identity.
* Kontrastní typ prožívá rozdíly mezi vlastní a cizí kulturou, odmítá
odlišnosti cizí kultury a klade důraz na hodnoty typické pro jeho
vlastní kulturu.
* Hraniční typ považuje obě kultury za přínosné, v extrémním přípa–
dě to neumožňuje identifikaci ani s jednou kulturou.
* Syntézní typ, ideální typ, jakýsi kosmopolita představuje splynutí
obou kultur a je nositelem světové mysli".
Velice zajímavá studie Laurenta (1983) poukázala na to, že zkušenost
s cizí kulturou zintenzivňuje identifikaci s vlastními kulturními hodnota–
mi. Laurent srovnával chování francouzských, německých a anglických ma–
86
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>